reklama

Čaro kníh: skryté pred deťmi?

Práve dnes som čítala v časopise článok o tom, ako výskum PISA na základných školách dokázal, že slovenské deti nedokážu kvalitne analyzovať texty, objaviť v nich niečo viac ako písmenká. Zato čítaním získavať informácie, ktoré sú tam sucho zapísané, to im ide nadštandardne.Z toho prakticky vyplýva, že deti si nedokážu vytvoriť vzťah k literatúre.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Hlbšie som sa nad tým zamyslela... V tomto článku odborné stanovisko nehľadajte, to nie som schopná poskytnúť. Na jednej strane chápem, tiež väčšinou nemám ani najmenšie poňatie o tom, čo chcel básnik týmto povedať (a to už nehovorím o niektorých autoroch, ktorí písali svoje diela pod vplyvom ópia...). Ale literatúru mám napriek tomu rada.

Odmala si ešte pamätám, ako nám mama čítavala rozprávky. Vedela pri tom nádherne meniť hlas, často sme potom kreslili to najkrajšie, čo sme si z rozprávky zapamätali. Veľmi to rozvíjalo našu fantáziu. Práve kvôli rozprávkam som sa naučila čítať skôr než som vstúpila do školy. Rozprávky nás učili aj citovo vnímať. Mojou najobľúbenejšou bola jedna o mame medvedici, ktorej uviazla v klepci a ona sa nemohla starať o svoje mláďatko. Končí sa to tak, že mama medvedica si odhryzne labku a utečie so svojím malým, ale o pár dní ju poľovníci nájdu aj tak mŕtvu. Nezvyčajná rozprávka, navyše bola veršovaná. Nikdy nestačilo, aby som ju prečítala len raz, so slzami v očiach som ju opakovala minimálne trikrát.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čítanie dnešných detí (teda väčšiny) sa obmedzilo na učebnice a povinnú literatúru, občas nejaký ten komiks. Dovolím si to tvrdiť, keďže už dlhú dobu pracujem s deťmi. Ich slovná zásoba týmto faktom dosť trpí, nehovorím, že je menšia ako bývala tá naša, ale každopádne obsahuje iné slová, také, ktoré na ich vek nie sú primerané. Dosť veľkou mierou sa na tom podieľajú televízne rozprávky, ktoré sa už ani rozprávkami nazvať nedajú (výnimky potvrdzujú pravidlo). Keď strážim deti, občas si zapneme aj televízor- samozrejme detský kanál. Tie rozprávky by sa však so svojím často satirickým humorom a škodoradosťou podľa môjho uváženia hodili tak pre moju generáciu ako pre deti, ktoré ešte nerozlišujú to, čo si berú k srdcu...Preto pri opatrovaní detí (ak možno) je televízor posledným riešením prípadnej nudy. Skúste si snáď niekedy sadnúť so svojimi ratolesťami párkrát k tomu televízoru a všimnite si, čo pozerajú. Viem, že je dosť účinnou metódou zapnúť deťom tú nešťastnú telku v prípade, ak súrne potrebujete mať aspoň na chvíľku od nich pokoj... Len či tie následky potom stoja za to...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som toho názoru, že knižky majú na deti určite lepší vplyv ako televízor a rozvíjajú viac ich fantáziu (obrazové prevedenie rozprávky im nie je servírované tak, že sa len pasívne prizerajú). A pritom ich netreba ani nanucovať, len prijať ako súčasť normálnej výchovy.

Dieťa by malo poznať aj televízor, ale aj čaro kníh. Možno je prvým krokom to, aby najprv ten vzťah ku knihám oprášili ich rodičia.

Miroslava Jurášková

Miroslava Jurášková

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som obyčajný človek, i keď iný, než si doposiaľ stretol. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu